Kaupallinen yhteistyö: E/FAT 1000W sähköfatbike.
Sähköfatbike on loistava kumppani seikkailussa kuin seikkailussa, ja sen me todella saimme kokea, kun poljimme E/FAT sähköfatbikeilla Haltille! Tästä alhaalta pääset katsomaan reissusta tehdyn elokuvan, mutta lue myös tämä blogiteksti, mikäli haluat tietää käyttämistämme sähköfatbikeista enemmän! Tässä postauksessa esittelen käyttämämme pyörät, niiden ominaisuudet ja kerron myös, miten akut riittivät Haltin reissulla.
E/FAT 1000W sähköfatbike on suomalaisen E/FAT Finland Oy:n Suomessa suunnittelema ja pohjoisen karuihin olosuhteisiin valmistama sähköfatbike, jossa on tehokas 1000W takanavassa sijaitseva sähkömoottori sekä moottoripyöristä tuttu kaasukahva. Suuren 832Wh kapasiteetin akun ansiosta kantama riittää pidemmillekin retkille. E/FAT sähköfatbike ei siis ole mikä tahansa sähköläskipyörä, vaan todellinen sähköpyörien kuningas!
Olen viimeisen parin vuoden aikana, sekä varsinkin juuri menneenä talvena ajanut paljon eri merkkisiä sähköläskipyöriä niin asiakkaana kuin itse oppaana turisteille pyörälenkkejä vetäen. Mikään ajamani sähköfatbike ei ole ollut mitään verrattuna tähän E/FAT:n tehokkaaseen mörssäriin! Tässä pyörässä on kaikki, mitä seikkailija Suomen monissa eri maastoissa ja olosuhteissa kaipaa. Huikeaa on myös se, että pyörän ohjaustanko on normaalia korkeammalla eli asento on normaalia pystympi ja sopii näin paremmin matka-ajoon. Ja sehän sopii minulle!! Tämä pyörä on siis täydellinen niin retkille, työmatkoille, vaelluksille kuin metsästykseenkin. Ekologisempi ja maastoa vähemmän kuluttava kuin vaikka mönkijä.
Sähköfatbike tuunaamalla sinulle sopivaksi
E/FAT sähköfatbiken voi tuunata juuri itselleen sopivaksi monilla eri keinoilla. E/FAT:lta voi ostaa pyörän mukaan kaikki tarvittavat lokasuojat, telineet ja laukut, joiden kanssa matkan tekeminen töihin, retkelle tai pidemmälle vaellukselle sujuu bikepacking tyylillä helposti, kun kaikkea ei tarvitse kantaa repussa. Tavaratelineitä saa niin eteen kuin taakse, ja niiden kanssa saa myös yhteensopivat lokasuojat. Eli ei joko-tai peliä niiden kanssa.
E/FAT:lta löytyy myös kaikki muutkin osat, tarvikkeet ja tilpehöörit, jos vaikka normaalin satulatolpan sijaan haluaa hissitolpan, tai pyörään kaipaa pullotelinettä, soittokelloa tai tehokasta ajovaloa. Talviajoon normaalien E/FAT vakiorenkaiden sijaan voi alle iskeä nastarenkaat ja nauttia vauhdin huumasta jäiselläkin maastolla. Haltilla meillä oli pyörissämme nastarenkaat, ja muutamia kertoja niiden tehon todella huomasi.
Me tuunasimme Haltin reissullemme myös ahkiot näiden pyörien perään, ja sekin onnistui vallan mainiosti! Virityksemme näet paremmin leffasta, mutta sanokaamme, että enemmän on virkaa sillä, miten vetoaisat ovat kiinni ahkiossa, kuin pyörässä (vaikka onhan silläkin väliä, miten ne pyörässä on kiini).
Pyörässä kaasukahva, onko se mopo?
E/FAT sähköfatbikeissa on tosiaan kaasukahva, mutta se ei tee pyörästä mopoa. E/FAT sähköfatbikessa on 5 poljinavustustehoa, erittäin voimakas 1000W/95Nm takanapamoottori ja yksi markkinoiden tehokkaimmista 832Wh akuista. Vaikka E/FAT:llä voi oikeastaan ajaa myös polkematta käyttämällä ainoastaan kaasukahvaa, on se silti polkupyörä. Sähkö on pääasiassa tarkoitettu avustamaan polkemista, ja polkeminen sähkönkin kanssa varsinkin maastossa haastavissa olosuhteissa saa sykkeet koholle ja lihakset kipeäksi. Näiden pyörien sähköavustuksen huippunopeus on 25km/h mikä tekee sen, että ajoneuvoluokka on moottorilla varustettu polkupyörä (L1e-A). Tämä sähköfatbike ei tarvitse ajokorttia eikä rekisteröintiä, joten se sopii kaikille ikään tai sukupuoleen katsomatta. Tieliikennelaissa E/FAT 1000W sähköfatbike lasketaan sähköttömäksi polkupyöräksi eli sillä saa ajaa pyöräteillä sekä maastossa (jokamiehenoikeudella). Ainoana eroavaisuutena on se, että L1e-A luokan moottorilla varustettu polkupyörä tulee liikennevakuuttaa (n. 60-120€ vuodessa) .
E/FAT sähköfatbike kaasukahva on sitä varten, että sillä saa aina täyden 1000W tehon ulos moottorista riippumatta siitä mikä poljinavustimen teho (1-5) on. Se auttaa esim. liikkeellelähdöissä ja pahoissa paikoissa kuten mutkissa, ylämäissä, esteiden ylityksissä, kivikoissa, hiekalla, lumella yms. Meillä kaasukahva Haltin reissulla osoittautui timanttiseksi nimenomaan liikkellelähdöissä raskaan ahkion kanssa, sekä pyörää tunkatessa ylämäkeen. On kuitenkin syytä muistaa, että tällaisissa olosuhteissa kaasukahvaa on hyvä käyttää ainoastaan hetkellisenä apuna, ettei moottori kuumene liikaa tai kuluta ylitsepääsemättömästi sähköä. Ainoastaan ylämäkitunkkauksessa kun pyörä ”vetää vain omaa painoaan” käytin kaasukahvaa hyvin hiljaa vähän pidempään kuin muutamia sekuntteja kerrallaan.
Pakko myös lisätä, että vaikka tämä sähköfatbike on painoltaan aika raskas, niin en ole koskaan aiemmin kokenut, että sähköfatbike rullaa näin hyvin myös ilman sähköavustusta. Haltillakin kovalla tasaisella pinnalla ei välttämättä tarvinnut sähköä lainkaan, ja pyörä tuntui ihan normaalilta ajettavuudeltaan. Kuivalla asfaltilla taas polkiessa pääsee kakkostehotasolla polkien jo aivan hurjan lujaa. Tämä on takanapamoottorin ansiota. Se ei vastusta, eli ilman sähköä ajettaessa moottori rullaa täysin vapaasti. Takanapamoottori pyörii siis vapaasti akselin ympäri, jolloin se ei kuluta lainkaan voimansiirtoa (ketjuja / rattaita), toisin kuin keskiömoottori, jollainen monissa muissa sähköpyörissä on.
Sähköfatbike Haltilla – riittikö akut?
Kuten sanottua, E/FAT sähköfatbiket olivat meille loistavin valinta Haltille! Retkiryhmässämme oli 5 jäsentä, joista kolmella oli E/FAT pyörät (kaksi ahkiovetoisia ja kuvaajalla bikepacking tyylillä). Kahdella viidestä oli taas mukana omat muun merkkiset sähköpyörät, eikä se oikeastaan yllättänyt ketään, että yksi näistä lähti jo heti ensimmäisen päivän jälkeen vaihtoon. Onneksi kuuluvuutta vielä oli, niin retkiryhmämme johtaja sai tilattua Kilpisjärveltä kelkkakyydillä uuden tilalle. E/FAT sähköfatbiket taas loistivat erinomaisuudellaan.
Miten sitten akkujen riittävyys? No näissä pyörissä akut riittävät todella pitkälle, mutta lumi, tunturimaasto ja raskas ahkio teki sen, ettemme uskaltaneet näissä olosuhteissa kokeilla kuinka pitkälle yhdellä akulla pääsee lataamatta. Arvelimme näille olosuhteille noin 50 km matkaa, vaikka kesällä asfaltilla pääsee lähemmäs 200km. Latasimme akkuja siis joka ilta seuraavan päivän käyttöä varten retkikunnan johtajalla mukana kulkeneella aggrekaatilla, vaikka hyvin olisi voinut pari päivää ehkä aina yhdellä akulla mennäkin.
Jos et jo elokuvaa katsonut, niin voin kertoa: kyllä me sinne Haltin huipulle pyöräiltiin! Keli alkoi puolimatkassa ylös olemaan vain kovin tuulinen, joka teki sen, että reitti pehmeni tuiskulumesta paljon. Omat jalkavoimat olisivat jaksaneet pyöräillä 4 tai 5 sähköavustustasolla ylös, mutta sen verran oli jyrkkä rinne ja pehmeä maa, että moottori kuumeni nopeasti liikaa. Tämän takia pahimmat paikat oli pakko suurimmaksi osaksi tunkata pyörää.
Sähköfatbike monipuolistaa seikkailut
Jos mielii pyörällä Haltille, on huhtikuun kantohanget tähän paras ajankohta. Talven aikana tamppaantunut ja kevätsään kovettama kelkkaura on äärimmäisen hyvä ja tasainen etenemiseen, eikä kaatumiset satu kun alla on pehmeää lunta. Kyllä meitä tosin hieman nauratti, kun vastaan tuli Haltilla käynyt porukka, joka ajeli normaaleilla läskipyörillä, mutta tietty bikepacking tyyliin. He olivat kyllä kovaa tekoa! Itse en tuohon varmaankaan pystyisi, kun kunto ei nyt niin timanttinen ole. Kaikenlisäksi normaaliin läskipyörään ei voi myöskään laittaa enää ahkiota perään kun meno menisi liian raskaaksi. Bikepacking tyylillä tavaramäärän tulee olla huomattavasti pienempi, mikä ei olisi meidän reissulle edes sopinut – kuvauskalustoineen ja gourmet ruokineen kun liikkeellä oltiin.
E/FAT sähköfatbiket olivat meillä reissulla lainassa, mutta kovasti kyllä tekisi mieli hankkia tällainen omaksi. Sen verran olen nyt pelistä vakuuttunut! Tällä pyörällä onnistuu kaikenlaiset erikoiset seikkailut niin kaupungissa kuin erämaassa.
Jos olet harkinnut hankkivasi oman sähköfatbiken (tai olet vain kiinnostunut kokeilemaan), niin käy ihmeessä koeajamassa tämä pyörä! Liike sijaitsee Helsingin Vartiokylässä, ja huikeaa on, että E/FAT on panostanut siihen, että pyöriä olisi aina saatavilla suoraan myymälästä. Heihei siis pitkät toimitusajat – tervetuloa seikkailu!
Seikkailuterveisin:
-Muikku